Anne 4

Waarom zijn reviews belangrijk in sales?

20 april 2020

Tegenwoordig word je na elke online aankoop meteen gevraagd om een review. En in sommige gevallen word je er als klant ook voor beloond. Maar waarom wil iedereen toch reviews scoren?

Eerst een stapje terug

Daarvoor moet ik eerst wat meer vertellen over hoe sales werkt. In de sales werken we namelijk met een hele simpele formule: de ‘know-like-trust’ Dit is het proces dat een potentiële klant doorloopt om uiteindelijk klant te worden. Mensen leren eerst een product of dienst kennen (know) en besluiten al snel of ze geïnteresseerd zijn (like)

Maar hoe krijg je potentiële klanten zover dat ze je gaan vertrouwen?

Expert

Daarvoor moeten we nog een stapje dieper gaan. Want wanneer vertrouw jij iemand? Normaal gesproken gaat daar een tijdje overheen. Vergelijk het maar met een vriendschap. Eerst leer je elkaar kennen. Daarna groeit er iets of niet. Dat heeft vaak te maken met of er een klik is. Of je elkaar dus interessant genoeg vindt en een verbinding voelt. Maar voordat je daadwerkelijk open bent tegen de ander over je geheimen of andere intieme zaken, zal je de ander eerst moeten vertrouwen.

Zo werkt het ook zakelijk. Je zal dus het vertrouwen van jou potentiële klant moeten winnen. En dat vertrouwen is zakelijk gezien: dat jij daadwerkelijk de expert bent op jou gebied en dat je waar kan maken wat je beloofd. Als jou potentiële klant dat vertrouwen in jou heeft zal deze ook hoogstwaarschijnlijk ja gaan zeggen tegen jouw aanbod.

Hoe krijg je vertrouwen?

Dus nu gaan we weer terug. Want hoe creëer je dus dat vertrouwen bij jou potentiële klant? Daar heb je verschillende manieren voor. En 1 daarvan is: de review! En dit is ook meteen een hele sterkte manier. Ga maar eens bij jezelf na als iemand roept: ik ben de sales expert! Bij mij gaan dan meteen de alarmbellen af met vragen als: waarom ben jij expert dan? Wat heb je gepresteerd dan? Waarom zou ik jou vertrouwen?

Een review laat in dit geval dus een tevreden klant zien die daadwerkelijk laat weten dat jij de expert bent! Daarmee laat je ook zien dat je presteert en daadwerkelijk doet wat je beloofd hebt. En als die review ook nog eens is van een andere expert dan heb je helemaal jackpot! Mensen volgen namelijk graag de meningen van andere mensen en vooral als die ander al een mooie status heeft als expert: want die zal het wel weten!

Je kan ook bij jezelf nagaan wat een review met jou doet. Ikzelf kijk ook altijd naar de reviews van andere mensen. Vooral of ik herkenning vind in waar ze tegenaan liepen en waar ze nu door de hulp van de expert staan. Wil ik daar ook zijn? En is dit dus de juiste persoon om mij daarbij te helpen?

Een goede review

Wil je dus jou expert status vergroten dan vraag je jou huidige klanten voornamelijk een review op het gebied van resultaten. Maar vergeet niet dat ook het menselijke aspect heel belangrijk is. Dus laat de review ook gaan over jou als partner. Wat vinden ze van jou persoonlijkheid en hulp? Want bij een dienst kiezen ze uiteindelijk voor jou en niet alleen voor de resultaten die jij behaalt.

Hierbij deel ik een aantal vragen die je kan stellen aan je klanten voor een goede review:

  • Waar liep je op vast voordat je startte?
  • Waren er twijfels om te starten met mij? Waarover?
  • Wat heeft ervoor gezorgd dat je wel met mij in zee bent gegaan?
  • Wat is het resultaat dat je met mij hebt behaald?
  • Wat vindt je van mij als persoon? Hoe heb ik je verder kunnen helpen?
  • Aan wie zou je dit traject aanraden?

Vraag vooral door op de antwoorden. Zeker als het niet geheel duidelijk is. Resultaten zullen er zakelijk zijn maar ook zeker privé. En er kunnen meerdere zaken zijn waar ze hulp bij nodig hadden. Of juist 1 ding maar zijn ze uiteindelijk geholpen met 3 dingen waarvan ze niet eens wisten dat ze daar tegenaan liepen. VRAAG DUS DOOR! En vraag altijd of je een foto van je klant mag gebruiken bij de review. Zo is deze nog overtuigender.

Waar plaats je een review

Overal! Maar met mate, wat voor alles geld. Op je website kan je behoorlijk wat reviews kwijt. Plaats ze bij je aanbod (zorg dat de review over dat aanbod gaat) en plaats ze ook op je ‘over mij’ pagina (zorg dan dat de review over jou als persoon gaat)

Reviews kan je ook goed gebruiken op social media en je sales pages.

Op google ‘mijn bedrijf’ kunnen mensen ook zelf een review achter laten. Staat heel goed. Het enige is dat je zelf niet in de hand hebt wat daar komt te staan. Je kan wel iets sturen door de vragen mee te geven als je ze vraagt een review daar te plaatsen.

Bekijk hier mijn ‘Sales en netwerk’ pagina hoe ik mijn reviews heb verwerkt

Aanpassen

Tot slot nog een kleine waarschuwing: Zorg dat je echte reviews hebt! Ga niet zelf van alles verzinnen want vaak komt dit naar boven en is het vertrouwen meer geschaad dan je lief is. Dat is ook 1 van de reden dat ik zeg: zorg dat je er een foto bij vraagt. Op die manier ziet de review er veel geloofwaardiger uit en iedereen kan die persoon opzoeken en direct vragen naar de echte feiten: was het echt zo goed als je omschreef?

Pas dus nooit zonder toestemming een review aan. Laat dit altijd goedkeuren als je toch een kleine wijziging maakt. Een zin kan net niet lekker lopen of verkeerd overkomen. Stel dan een nieuwe zin voor en vraag goedkeuring. Inkorten van een review om bijvoorbeeld alleen het stukje over jou naar voren te laten komen (bijvoorbeeld voor op je ‘over mij’ pagina) mag. Alleen als je de context niet uit zijn verband haalt.

Wil je meer lezen over reviews en waar je op moet letten dan raad ik je dit artikel aan van de consumentenbond:

Reviews op websites: Waar moet je op letten?

anne-niemeijer-intuitief-salescoach-salestraining

Anne Niemeijer

Intuïtief Sales mentor voor (hoog)sensitieve ondernemers die willen groeien, maar Sales een vies woord vinden.

Reacties

0 reacties

Kan ik je helpen?