Twijfel jij of je een salescoach moet inzetten of niet? Lees dan onderstaande.
Veel mensen vinden het spannend om überhaupt een coach in te zetten. Past diegene wel bij mij en levert het mij ook wat op? Een salescoach is nog veel enger. Want veel ondernemers vinden sales een vies woord. Bah sales. Alsof je over poep praat. Het is een taboe in ondernemersland. Echt zo bizar! Want sales is naast je boekhouding iets wat je moet doen als ondernemer. Nee, niet dat het wettelijk verplicht is maar je bent dit verplicht aan jezelf! Zonder sales stopt jouw bedrijf uiteindelijk.
Vrijheid
Vertel mij eens eerlijk: ben je voor jezelf gestart om meer vrijheid te voelen? En voel je die vrijheid op dit moment in je bedrijf? Kan je beide vragen met ja beantwoorden dan ben je lekker bezig. Waarschijnlijk ook bewust met sales maar soms ook onbewust. Beantwoord je de tweede vraag met nee dan weet ik zeker dat je niet aan sales doet. Dat je sales als iets smerigs en engs ervaart.
Wat is sales eigenlijk?
Nu we toch eerlijk zijn tegen elkaar en onszelf: weet je eigenlijk wel wat sales is? Er is namelijk ook een hele categorie ondernemers die denken dat ze weten wat sales is. Die inderdaad het nare, vervelende beeld van sales in stand houden. Door het op een verkeerde, lees opdringerige manier toe te passen. Dus wie ben jij? Denk jij sales al te kunnen maar levert het je nog niks op? Sorry, maar dan kan je het niet. Of ben jij degene die sales verschrikkelijk vindt?
Mijn advies aan alle mensen die niet hun omzetpotentieel benutten. En aan iedereen die meer met sales wil doen maar geen idee heeft hoe, schakel een salescoach in! En dat hoeft echt niet per se bij mij te zijn. Als we geen klik hebben dan zeg ik dat eerlijk. En dat verwacht ik ook van jou!
Wat doet een goede salescoach?
Zorgen dat je sales gaat begrijpen en het ook echt leuk gaat vinden. Eigenlijk is het een dans. Een elegante dans naar het einde van jouw funnel (er komt nog een begrippenlijst maar funnel is de trechter die naar jouw aanbod gaat). Wat voor dans, dat mag jij zelf invullen. Niemand is hetzelfde en niemand wil exact dezelfde klanten. Dus sales is in de basis hetzelfde (een dans bijvoorbeeld) maar hoe deze voor jou en jouw bedrijf het beste ingezet kan worden, dat is voor iedereen anders. En daar komt de salescoach om de hoek kijken.
De ene ondernemer vindt het geen probleem om via internet alles over zichzelf te vertellen. De andere voelt zich prettiger in een 1-op-1-gesprek. En natuurlijk is internet mega belangrijk en de snelste weg naar succes. Maar ook daar werkt niet alles voor iedereen. Ook daarin moet je je eigen weg gaan vinden.
Sales doe je niet voor jezelf.
Dat is heel belangrijk om je te realiseren. Je doet sales om ervoor te zorgen dat potentiële klanten, de mensen die jou zo hard nodig hebben, jou ook daadwerkelijk kunnen vinden. Niks zo vervelend als niet vindbaar zijn als ondernemer. En zoals ik aan het begin van deze blog al aangaf: zonder sales stopt jouw bedrijf uiteindelijk.
0 reacties