fbpx
06 - 53 84 73 95 anne@anneniemeijer.nl

Er zit een taboe op sales en op je aanbod doen. Sales is voor de meeste mensen letterlijk een vies woord. Niet handig als jij als ondernemer sales ook als een vies woord ziet. Want sales is de nummer 1 ondernemersvaardigheid die je moet beheersen. Maar hoe komt het dat verkoop in de taboe hoek terecht is gekomen? En hoe kan jij toch sales toepassen zonder in de taboehoek te zitten.

Hoe is het taboe op sales ontstaan?

Daarvoor moeten we ver terug in de tijd. Terug naar de start van de industrie. Voor die tijd bestond er wel verkoop maar nog niet echt een verkoop strategie. Er werd geruild en ingespeeld op vraag en aanbod. Maar door de komst van fabrieken die vele malen meer producten konden produceren, werden er vele producten niet zomaar verkocht. De producten moesten echt aan de man gebracht worden. En dat ging vaak agressief.

Vroeger was er namelijk geen internet of TV. Verkopers kwamen aan de deur. Het draaide daarbij om het product en hoeveel je daarvan verkocht. Daar is de basis ontstaan van wat ik hard selling noem. Je hebt vast wel eens gehoord over het pootje tussen de deur, zodat de verkoper zijn verhaal af kon maken. Of de verkoper nodigde zichzelf bij je binnen uit en ging pas weg als je kocht. Het was letterlijk iemand dwingen te kopen. Zonder erbij na te denken of de consument het product ook daadwerkelijk nodig had. Product gericht verkopen.

Steeds meer mensen kregen een hekel aan verkopers en zo kwam sales in de taboe hoek.

Marketing

Langzaamaan kwamen er steeds meer psychologen en wetenschappers die zich realiseerden dat wanneer je juist de klant centraal zet, deze sneller geneigd is te kopen. Zo startte het tijdperk van de marketing en het klantgericht verkopen. Daarbij werden producteigenschappen gekoppeld aan de klantbehoeftes. Dit is wat ik soft selling noem.

Zo werd op 2 januari 1967 o.a. de eerste TV reclame geïntroduceerd. Consumenten konden nu vanuit huis beïnvloed worden om een bepaald merk of product te gaan kopen. Op het begin was dit leuk want zo kreeg je veel meer mee van welk product hip is of goed werkt. Maar ook de tv reclames herhalen zich en na een tijdje is het alleen maar vervelend als je programma onderbroken word voor een product dat je al kent en al in huis hebt.

Zo worden er steeds weer nieuwe manieren bedacht om reclame te maken voor producten zoals billboards, reclamefolders door de brievenbus en gratis samples om te proberen.

Sales in de huidige tijd

Inmiddels zijn we al zo veel meer ontwikkeld. We hebben nu internet en mobiele telefoons. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Ook ons televisiegedrag is sterk veranderd. We kunnen opnemen en terug kijken (zonder reclames) en organisaties als Netflix bieden films en series aan zonder reclame. Alles gaat steeds meer on demand. Ook radio gaat daarin mee. Steeds meer mensen luisteren spotify i.p.v. een radiozender met telkens weer reclames tussendoor.

Dus hoe bereik jij nu dan je klant?

Social selling

Zoals ik al schreef heeft iedereen een telefoon. Dus daar bereik jij je klant. Je wilt bij ze thuis, op het werk en onderweg bij ze op hun scherm verschijnen. Naast dat bijna iedereen een telefoon heeft, zit ook bijna iedereen op 1 of meerdere social media. En zo kom je op hun scherm. Sales blijft zich dus continu ontwikkelen.

Verkopen via social media is HOT! Dit is heel belangrijk geworden voor je  verkoopstrategie als ondernemer.  Maar zoals alles in ontwikkeling heeft iedereen hier eigen ideeën over. Want ook via social media kan je heel agressief tewerk gaan. Sales zit al in de taboe hoek en deze hardsellers gaan nu ook via social media hard te werk. Ze maken contact met iedereen en dringen meteen hun aanbod op. Dat werkt dus niet!

Tegenwoordig hoor je ook steeds vaker de term: Social selling. Dit gaat over sociaal zijn. Verbindingen maken met de ander. En als de ander verder in de formule van sales zit (know-like-trust) kan jij je aanbod doen. Hoe dat op social media werkt kan je hier terug vinden in mijn blog over de verkoop strategie achter social media.

Sales nog steeds een taboe?

Waar het dus op neer komt is dat hardselling in de taboe sfeer zit. Onder andere door de geschiedenis waarmee sales is gestart. En aangezien hardselling tegenwoordig nog steeds voorbij komt, zal die pijn er altijd voor zorgen dat sales in de taboehoek blijft zitten.

Softselling daarintegen wordt vaak niet eens herkend als sales. Sales wordt gezien als hard, pusherig en opdringerig. Dus als je het op een andere manier aanpakt heb je meteen veel meer succes. Er wordt ook wel gezegd: verkopen zonder te verkopen. Dat is natuurlijk onzin! Je verkoopt wel maar op een andere manier dan dat de meeste mensen zich bewust zijn van verkopen.

Deze manier van verkopen eist wel dat je de klant echt verder wil helpen. Klant gericht verkopen en dat jij jezelf bent. Want zodra jij door de mand valt zit je meteen in de verkeerde hoek: de taboehoek.

Weet jij al hoe je softselling toepast?

Speciaal voor ondernemers heb ik een heel salestraject gemaakt om softselling te leren. Te volgen in je eigen tijd vanuit huis met begeleiding van mij. Je vindt het traject hier  

Stap nu met mij uit het taboe sales en onderneem makkelijker door softselling effectief toe te passen.