blog-netwerken-leuker-maken-ondernemer

3 manieren om netwerken leuker te maken als ondernemer

13 juni 2021

Om meteen met de deur in huis te vallen: Hoe zorg je ervoor dat je netwerken leuker gaat vinden:

  1.  Haal de druk van het netwerken af
  2.  Ga je niet anders (professioneler) voordoen
  3. Kies de juiste events

Wat ik hier precies mee bedoel leg ik uitgebreid uit in onderstaande blog.

1: haal de druk van het netwerken eraf

Dan moet je eerst weten waar die druk vandaan komt. Netwerken lijkt voor zelfstandig ondernemers ook een taboe te zijn net als sales. Het hoort ook bij sales want als jij als ondernemer een dienst verkoopt, verkoop jij uiteindelijk jezelf. Dus door te netwerken als ondernemer promoot jij jezelf.

Waar komt die druk dan vandaan?

In de afgelopen 2 jaar heb ik vele ondernemers gevraagd wat ze zo lastig vinden aan netwerken. En dit zijn toch de meest gehoorde belemmeringen:

  • ik kan niet duidelijk vertellen wat ik doe / ik heb geen (goede) pitch
  • ik haal geen klanten uit netwerken
  • het voelt als een sollicitatie, oftewel; alsof ik gekeurd wordt en een cijfer krijg (ik kan dus falen)

Oftewel, er word een behoorlijke druk van preseteren opgelegd. Er heerst nog de rare gedachte dat netwerken als ondernemer ook meteen nieuwe klanten moet opleveren en als dat niet gebeurd heb je gefaald.

Ik help je uit die droom

De kans dat jij tijdens het netwerken iemand tegen komt die meteen iets van jou gaat kopen is enorm klein. Mensen hebben nu eenmaal meerdere contact momenten met jou nodig voordat ze overgaan tot koop.

Waarom netwerken dan zo belangrijk is voor jou als ondernemer? Netwerken heet netwerken om de groep mensen die jij kent en jou dus kennen te vergroten. Dit doe je met als doel ervoor te zorgen dat steeds meer mensen weten wat jij doet. Als steeds meer mensen weten wat jij doet, is de kans ook steeds groter dat iemand jou aanbeveelt, jou in gedachten heeft als het om een bepaald onderwerp gaat of als er in ene bij diegene zelf een hulp vraag ontstaat, hij/zij zelf naar je toe komt.

Het is dus zaaien en uiteindelijk als je de contacten onderhoud, kan je gaan oogsten. Want na het  netwerken begint het echte werk: zorgen dat die mensen je ook niet meer vergeten na een eerste goede indruk.

De druk eraf

Haal dus de druk eraf door naar een event te gaan zonder verwachtingen. Je krijgt geen toets en al helemaal geen cijfer. En je gaat er niet heen om te verkopen maar om mensen te leren kennen die je wellicht verder kunnen helpen. Je zal zien dat je zonder de druk van presteren al veel meer op je gemak  bent.

Wel is het handig om duidelijk te kunnen vertellen wat je doet. Daar help ik je met alle liefde bij in de Vliegende Start

2: Ga je als ondernemer niet anders voordoen tijdens netwerken

“Maar die eerste indruk moet wel perfect zijn” zei een klant een keer tegen mij. Mijn vraag was meteen: wat is perfect volgens jou? Ze wilde vertrouwen wekken door te doen alsof ze een heel team had. Ze praatte telkens over wij terwijl ze alleen werkte in haar bedrijf. Ze deed speciaal voor dit soort events andere kleding kopen en als klap op de vuurpijl deed ze afstandelijker zonder dat ze het door had. Later bleek dit onbewuste gedrag voort te komen uit vooroordelen dat een baas zich altijd zo voordoet: afstandelijk en boven de rest. (over slechte voorbeelden gesproken)

Aantrekken met authenticiteit

Dit gedrag wil je als ondernemer absoluut niet laten zien tijdens het netwerken. Je hoeft je niet groter, proffesioneler (wat dat ook mogen zijn) of machtiger voor te doen dan je bent. Mensen willen de echte jij leren kennen. En daarnaast heeft iedereen een bullshit detector gekregen bij de geboorte. De een gebruikt deze alleen bewuster dan de ander. Oftewel, er kan zo door je toneelstuk heen geprikt worden waardoor je als onbetrouwbaar of zelfs als leugenaar te boek komt te staan. Geloof mij, dat wil je niet.

Liever zorg je dus dat je communicatie congruent is. Oftewel klopt met wie je bent en wat je doet. Zodra het hele plaatje klopt kom je veel sneller in het hokje bertouwbaar bij de ander. En nog even een sidenote: Niemand is perfect! Dus perfectie nastreven is onzin. Geloof mij: gewoon jezelf zijn is perfect. En het maakt het netwerken ook meteen een stuk leuker en makkelijker.

3: Kies de juiste netwerk events

En wat is dan het juiste netwerk event voor jou? Dat is echt proberen en kijken wat het beste bij jou past zoals jij zelf bent. Toen ik startte als ondernemer heb ik lang gezocht naar netwerkevents die ik echt leuk vond. Ik probeerde vanalles. Plaatselijk netwerken, vroeg in de ochtend netwerkontbijten en online netwerken.

Persoonlijk hou ik totaal niet van het harde netwerken. Zoals ik ook wel harde sales uitleg. Dus het puur verkoop gericht bezig zijn. Ik geloof echt in verkopen vanuit verbinding en die verbinding bouw je meestal op net als een relatie. Dat betekend dat voor mij alle events waar je 1 minuut krijgt om je pitch af te draaien al meteen afvielen. (hoe goed mijn pitch ook is) Ik haal daar geen lol uit.

Daarnaast geloof ik ook niet in concurrentie. Als jij iets doet op jou manier dan kan niemand die unieke manier van jou evenaren. Dus netwerken waarbij bijvoorbeeld maar 1 iemand uit sales aanwezig mag zijn, liggen mij ook niet helemaal. Ik denk dat het juist enorm krachtig is met andere ondernemers uit jou eigen vakgebied te praten. Je inspireert elkaar en versterkt zo de gezamelijke boodschap naar de wereld.

De diepte in

Ik kon dus niet echt een event vinden waar ik blij van werd. Wel sloot ik mij aan bij meerdere groepjes ondernemers die elkaar online ontmoette om zo toch op de hoogte te blijven van wat er gebeurde. Ook besloot ik mijn eigen Mastermind op te zetten om zo business buddy’s te hebben. 

Tot ik mij in ene besefte: ik zoek de diepte op. Ik hou niet van koetjes en kalfjes. Ik wil echt sparren, niet alleen de mooie verhalen delen maar ook de struggles. Samen successen vieren en samen nieuwe ideeen bedenken als iets niet heeft gewerkt. Daaruit ontstond het Sales en netwerkevent. Deze bestaat nu niet meer. Nu verzorg ik die netwerk  momenten in mijn traject de Vliegende Start

September 2020 voor het eerste op locatie in Nijkerk. Het nieuwe netwerken op basis van verbinding. Zonder een pitch. Praten over onderwerpen die wij als ondernemer allemaal tegen komen. Meteen de diepte in en niet hoeven na denken waar je het nu weer over moet hebben. Het pakte precies uit zoals ik het voor ogen had.

Inmiddels is dit ook mijn manier van netwerken want ik ontmoet zo ook heel veel nieuwe ondernemers.

Tot slot

Weet dus dat jij ook een fijne manier van netwerken voor jezelf kan vinden of creeren. Dat netwerken nu op een bepaalde manier gaat betekent niet dat het ook zo hoort en altijd zo moet gaan.

Wat vind jij het meest vervelende aan netwerken?

anne-niemeijer-intuitief-salescoach-salestraining

Anne Niemeijer

Intuïtief Sales mentor voor (hoog)sensitieve ondernemers die willen groeien, maar Sales een vies woord vinden.

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kan ik je helpen?